Boże piękno muzyki

Niewyczerpany jest rezerwuar muzyki inspirowanej tajemnicami katolickiej wiary! W tym roku moim – niespodziewanym – odkryciem jest Oratorium na Boże Narodzenie francuskiego kompozytora epoki romantyzmu, Camille Saint-Saënsa.
Oratorio de Noël (Oratorium na Boże Narodzenie) Camille Saint-Saëns skomponował, gdy miał 23 lata. Premierowe wykonanie dzieła miało miejsce na Boże Narodzenie, 25 grudnia 1858 r. w kościele de la Madeleine w Paryżu.
Oratorium składa się z dziesięciu części, jest stosunkowo krótkie (jak na oratorium), wykonanie trwa około 35-40 minut. Tekst oratorium został napisany po łacinie, a łączy Wulgatę i łacińską liturgię Bożego Narodzenia.
Subtelność muzyki, idealnie współgrającej z warstwą słowa, pełnego zachwytu tajemnicą Narodzenia Pańskiego, zdaje się wołać słuchacza i zapraszać do adoracji objawiającego się niewypowiedzianego Misterium.
Im częściej słucham tego dzieła, tym bardziej odkrywam jego niuanse, subtelność, piękno.

Camille Saint-Saëns, Oratorium na Boże Narodzenie
na solistów, chór, harfę, organy i smyczki op. 12

Preludium w stylu Bacha
Recytatyw i Chór: Et Pastores erant – Gloria (chór)
Aria: Expectants expectavi Dominum (sopran)
Aria: Domine, ego credidi (tenor, chór)
Duet: Benedictus qui venit (sopran, bas)
Quare fremuerunt gentes (chór)
Tercet: Tecum principium (sopran, tenor, bas)
Kwartet: Alleluja (sopran, sopran, alt, bas)
Kwintet i Chór: Consurge, Filia Sion (sopran, sopran, alt, tenor, bas, chór)
Tollite hostias (chór)

Deutsche Radio Philharmonie
Dyrygent: Christoph Poppen
Ruth Ziesak – sopran
Anja Schlosser – mezzosopran (alt)
Claudia Mahnke –  mezzosopran
James Taylor – tenor
Nikolay Borchev – baryton
Konzertchor Darmstadt (przygotowanie: Wolfgang Seeliger)

Congresshalle Saarbrücken, piątek, 12 grudnia 2008